Hírek : "Új kapuk a régi ösvényen" – orgonaavató Óbudán |
"Új kapuk a régi ösvényen" – orgonaavató Óbudán
2012.11.27. 13:35
2012. december 2-án délután 3 órakor Magyarország első új építésű mechanikus kúpládás orgonája szólal meg az Óbudai Református Templomban (Bp. III. ker., Kálvin köz 4.), elsőként Christoph Bossert, a világhírű német orgonaművész keze alatt.
Az orgonát az AerisOrgona Kft. építette. Egyedülálló és hazánkban példaértékű, hogy az 1899-es Országh orgona megmaradt alkatrészeit felhasználva, teljesen az egykori orgonaépítő szellemében építették újra a hangszert. Valódi zenei csemege az újonnan beépített harmónium regiszter, melynek hangerejét egy szélnyomás-szabályozóval lehet változtatni. Ez szintén elsőként valósult meg Magyarországon.
Végre megbizonyosodhatunk arról, hogy az orgona az egyik zeneileg legérzékenyebb, leghajlékonyabb hangszer, nem pedig statikus gépezet.
Az Óbudai Református templom új orgonája mérföldkő a magyar orgonaépítészetben.
A mai kor technicizált világában és a fogyasztói társadalomban alig jut hely a valódi művészetnek, így az orgonaépítészet is egy sorozatgyártó iparrá silányult. A "modern", elektronikával, harsány regiszterekkel ellátott, katalógus-alkatrészekből összerakott orgonák már nem a régi korok nagyformátumú kézműves és zenei tehetséggel megáldott orgonaépítőinek alkotásai, hanem pusztán iparosok és segédmunkások tevékenységének a végtermékei, ahol a szabványméreteknek vagy egy állítható magasságú padnak nagyobb jelentőséget tulajdonítanak, mint a hangzásnak. Így került a hangszerek királynője a zenei élet középpontjából az elmúlt száz év alatt a peremre, és részesül a zenészek részéről teljes érdektelenségben.
A Gyülekezet új orgonája nem áll be az újonnan épülő orgonák végeláthatatlan sorába, nem azonosul a fogyasztói szemlélettel, hanem egyenesen szembe megy azzal, hiszen a cél az volt: hangszert építeni.
Az óbudai orgona egy ismét alkotó, művészi hivatás egyszeri és megismételhetetlen műve – egy valódi hangszer. Együtt él és lélegzik az előadóval, hajlékonyságával és érzékenységével a játékos minden rezdülésére képes reagálni. A hangszer ugyanezt várja el az őt megszólaltató orgonistától.
Ez a mestermű – mint oly sokszor megtörténik – szerencsés véletlennek és az isteni gondviselésnek köszönhetően született meg. Nem egészen két éve Óbudán még egészen más tervek voltak kilátásban: a hiányosan megmaradt 1899-es Országh orgona lebontva, szó szerint romjaiban várt sorsára, míg az orgonaügy kézbentartói egy leselejtezett neobarokk német orgona megvásárlását és beépítését javasolták a Gyülekezetnek. Ezzel az Országh orgona sorsa végleg megpecsételődött volna, ha Fassang László és Szabó Balázs közbelépése és az AerisOrgona Kft. áldozatkészsége folytán nem vesz teljesen más irányt a történet.
"Mondá nékik Jézus: Sohasem olvastátok-é az írásokban: Amely követ az építők megvetettek, az lett a szegletnek feje; az Úrtól lett ez, és csodálatos a mi szemeink előtt." (Máté 21:42)
Így vált – mintegy az evangélium szavai szerint – a lebontott és kidobott Országh orgona az új hangszer valódi szegletkövévé. Az Óbudai Gyülekezet összefogása, az orgonaügy erkölcsi és anyagi támogatása nélkül ma nem szólhatna eme páratlan hangszer ismét teljes pompájában, Isten dicsőségére.
A jó szándék persze önmagában kevés. Szükség volt egy olyan orgonaszakértőre, aki tudásával és széles látókörével biztos bázist nyújt egy ilyen példaértékű munka során. Egy olyan szakértőre, aki minden technikai és zenei összefüggést átlát, és a legapróbb részletekig kiismeri magát a régi korok orgonáinak világában. Így valósulhatott meg 2011-12-ben az orgona újjáépítése Magyarország egyetlen egyetemi szinten képzett orgonaszakértője, Szabó Balázs (OrganExpert) vezetésével.
És íme, ma újra itt áll a királynő, régi pompájánál is nagyobb fényben, visszatérve száműzetéséből. Rajtunk a sor, hogy méltón ünnepeljük, mint ahogyan elődeink születésénél tették, és megbecsüljük a következő száz évben.
Az óbudai orgona jelentőségét a következő fő pontokban lehet összefoglalni:
- Horderejét nem mérete, hanem művészi koncepciója és a kivitelezés páratlan technikai és esztétikai, minden részletében művészi igényessége adja meg.
- Mérföldkőként a modern magyar orgonaépítészetben, első alkalommal épült új mechanikus kúpládás orgona.
- Technikai kuriózum és valódi zenei csemege az AerisOrgona Kft. saját fejlesztésű szélládáján az újonnan beépített harmónium regiszter, melynek hangerejét egy szélnyomás-szabályzó pedállal lehet változtatni. Ez szintén elsőként valósult meg új orgonában Magyarországon.
- A művészi intonáció teszi a hangszert igazi zeneszerszámmá. A hangzás tökéletesen illeszkedik a térhez, azzal szoros egységet alkot.
Az orgona hangzása a romantika nyelvét anyanyelvként beszéli, ez Faragó Attila páratlan szakmai tudásának, valamint két munkatársának, Dóczi Gergelynek és Geri Zsoltnak köszönhető. Egy ilyen mesterségnek csak az alapját adhatja meg a biztos szakmai, kézműves felkészültség. A hangszerépítészetben, melynek során művészetet, érzelmeket, zenét közvetítő szerkezetek születnek, a legfontosabb az építés alatt a zenén keresztüli megközelítés, és az, hogy az orgonaépítő tudjon az előadó fejével gondolkodni, fülével hallani. Ez mindhármuk esetében adott, hiszen zenei képzettséggel rendelkeznek, illetve aktívan zenélnek.
Az AerisOrgona Kft. azért jött létre, hogy a Kárpát-medence orgonáit a legmagasabb művészi követelmények szerint gondozza és fejlessze. Érdeklődésük középpontjában a megmaradt historikus orgonáink szakszerű restaurálása és rekonstrukciója áll, emellett különböző európai történelmi stílusoktól ihletett új hangszerek tervezésével és építésével is foglalkoznak. Fontosnak tartják, hogy az eredeti koncepció meg nem értése miatt átépített, modernizált instrumentumok egykori stílusuknak megfelelően kerüljenek helyreállításra, hiszen csak így válhatnak ismét működő, az előadókat és hallgatóságot inspiráló egyedi hangszerekké.
A célul kitűzött magas művészi színvonal megvalósítása érdekében elismert organológusokkal rendszeresen látogatják Európa jelentős historikus orgonáit, követik az európai restaurálási és építési gyakorlat fejlődését, aktuális hangszereiken pedig magasan képzett szakértők tanácsait és irányításait követve dolgoznak.
Rendszeresen tanulmányutakat tesznek Közép- és Dél-Németországban, ezek során olyan hangszereket vizsgáltak meg, melyekből annak idején Magyarország történelmi orgonáinak építői is ihletet merítettek. A tanulmányutak tapasztalatait felhasználva kamatoztatták a megszerzett ismereteket eddigi projektjeik során.
Az orgona mechanikus kúpládás rendszerű, az I. manuál és a pedál szélládája 1899-ben, a II. manuálé 2012-ben készült. Traktúrája az eredeti állapotnak megfelelően mechanikus billentyű- és pneumatikus regiszterkapcsolással került újjáépítésre. A mechanikus traktúra minden részletében és anyagfelhasználásában a megmaradt Országh hangszerek analógiájára készült. A pneumatikus vezérlés mintájául az eredeti óbudai orgonával szinte teljesen azonos hegyközszentimrei, 1900-ban épült Országh orgona szolgált. A kétmanuálos játszóasztal és az új manuálkopula teljes egészében a nagybánhegyesi evangélikus templom Országh (1898 II/12 mechanikus kúpláda) orgonájának analógiájára készült. A Nagybánhegyesen kiiktatott, de az orgonaházban fellelhető eredeti crescendo pedál szolgált a két új redőnytalp (II. manuál és harmónium) mintájául. A szélellátást a rekonstruált francia fúvó biztosítja, melyet motorral és lábfújtatással is lehet üzemeltetni.
|
I. Manuál
C-f’’’ 54 hang
|
czinnsíp
|
czinksíp
|
fasíp
|
átcsapó
nyelvsíp
|
|
1.
|
Principál 8’
|
42
|
|
12
|
|
34 síp 1899 - 18 síp 2012
|
2.
|
Gamba 8’
|
41
|
12
|
|
|
1899 – 1 síp 2012
|
3.
|
Bordon 8’
|
18
|
|
36
|
|
1899
|
4.
|
Dulcia 4’
|
54
|
|
|
|
1899
|
5.
|
Oktáva 4’
|
54
|
|
|
|
40 síp 1899 - 14 síp 2012
|
6.
|
Mixtúra 3x 2 2/3
|
162
|
|
|
|
1899 A Mixtura terc sort tartalmaz.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
II. Manuál
C-f’’’ 54 hang
|
|
|
|
|
A második manuál regiszterei az új redőnyszekrényben vannak elhelyezve.
|
7.
|
Aeolin 8’
|
|
54
|
|
|
1926-2012
|
8.
|
Vox Celestis 8’
|
|
42
|
|
|
1926-2012
|
9.
|
Flauta dolce 4’
|
|
|
54
|
|
2012
|
10.
|
Harmónium 8’
|
|
|
|
54
|
2012 A harmónium a játszóasztalban, a második manuál billentyűzete felett van elhelyezve. A hangerőt a szélnyomásszabályzó pedállal lehet változtatni.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pedál
C-f0 18 hang
|
|
|
|
|
|
11.
|
Subbass 16’
|
|
|
18
|
|
1899
|
12.
|
Cello 8’
|
|
18
|
|
|
1899
|
|
|
|
|
|
Mellékváltozatok
|
|
|
|
Kiváltó
|
|
1899-2012
|
|
Piano
|
|
1899-2012
|
|
Mezzoforte
|
|
1899-2012
|
|
Fortissimo
|
|
1899-2012
|
|
Pedálmanuál copula
|
|
1899-2012
|
|
Manuálcopula
|
|
2012
|
(Az adatokat rendelkezésünkre bocsátotta: Szabó Balázs orgonaművész, orgonaszakértő)
|