Hírek : Tavaszi orgonaesték a budai kapucinus templomban |
Tavaszi orgonaesték a budai kapucinus templomban
Dóczi Klára 2012.03.13. 18:46
Fél év szünet után, március végétől ismét lesznek hangversenyek a budai Árpád-házi Szent Erzsébet (kapucinus) templom orgonáján.
A Rieger orgonagyár 1892-ben építette 2-manuálos, 18 regiszteres, mechanikus kúpládás hangszerét (Op. 353.), melyet 1928-ban átépítettek (Op. 2257): három manuál 38 regiszterre bővítették, szerkezetét pneumatikussá alakították. 2012-ben tehát elmondható, hogy ez a különleges hangzású hangszer éppen 120 éve tölti be grandiózus megszólalásával a kapucinus templom akusztikáját. Nemrég arról kaptunk hírt, hogy – az orgonakedvelő közönség és a művészek támogatásának is köszönhetően – végre elkészülhetett egy halaszthatatlanná vált felújítás. Az azt eredetileg készítő Korb cég a játszóasztalt elszállította, műhelyében a manuál- és pedálbillentyűk mozgó alkatrészeit kicserélte és újraszabályozta, a setzer léptetését új funkcióval bővítette, így a játszóasztal működése hosszútávon megbízhatóvá vált.
Befejeződött az orgonán a második lemez felvétele, melyen Bach egy prelúdium és fúgája, Liszt három rövid műve, majd a második félidőben egy francia romantikus blokk szerepel. Lendvai István Gábor így írt erről:
„A műsor összeállításakor két cél vezérelt bennünket. Egyrészt, hogy megmutassuk: itt egy romantikus hangszerről van szó, mely nem rendelkezik a barokk prelúdiumok és fúgák esetében elvárt éles mixtúrás hangzással, Bach mester ezen műveinek megszólaltatásakor mégis a teljesség élményét tudja nyújtani. Másrészről a francia-romantikus orgonaszimfónia bemutatása volt a cél. Tekintettel arra, hogy e lélegzetelállító tételek két-háromszor ekkora regiszterszámú orgonákra születtek, nem láttuk értelmét egy adott szerző teljes szimfóniáját felvenni a műsorba. Ezért döntöttünk úgy, hogy a francia romantikus orgonaszimfónia szülőatyjai – César Franck, Charles-Marie Widor és Louis Vierne – munkásságából együttesen kell kiválasztanunk olyan tételeket, melyek az előírt szólóregiszterek hiányában nem árnyékként elevenednek meg e hangszeren, hanem együtt mintegy „szimfóniát” alkotva képesek megidézni e három szerzőt, művészetük lényegét, az általuk megalkotott grandiózus hangzás ízével ajándékozva meg a hallgatót.
Ha azokra az élményekre gondolok, amikor a párizsi Notre-Dame székesegyházban járva, annak orgonáján hallhattam hasonló tételeket, akkor azt mondom, ezzel a „kis” magyar orgonával összehasonlítva az előbbi hangzás utolérhetetlen. Ha meghallgatom a budai kapucinusok hangszerén készült felvételt, úgy érzem, hangzásában és megszólalásában mindazt megtalálom, amiért megszerettem e három zeneszerző munkásságát, azt az egyedi hangzást csodálva, amit a gótikus katedrálisok rejtenek magukban.”
Liszt Ferenc művei Faragó Ákos tolmácsolásában, Bach és a francia szerzők tételei Lendvai István Gábor előadásában hallhatók a lemezen:
J. S. Bach: C-dúr prelúdium és fúga
J. S. Bach: Nun freut euch, lieben Christen g’mein
Liszt F.: Nun danket alle Gott
Liszt F.: Gebet
Liszt F.: Resignazione
L. Vierne: Allegro a II. szimfóniából
C-M. Widor: Andante a IX. szimfóniából
C-M. Widor: Allegro a IX. szimfóniából
C. Franck: Cantabile
C. M. Widor: Final a VII. szimfóniából
A kapucinus templom orgonaestéin a szervező célkitűzése szerint a legifjabb (zenei szakközépiskolás) orgonisták, az egyetemista diákok és a már nemzetközi hírű művész-tanárok egyenrangú előadókként léphetnek fel. Belépti díjat nem kérnek – mint ahogy a koncerteket vállaló művészeknek sem fizet senki a fellépésért. Az orgonaszerető közönség tudja, hogy itt a legfontosabb a hangszer megmentése, és minden koncert után lehetőség van egy külön perselybe elhelyezni tetszés szerinti adományt az orgona karbantartásának költségeihez. Az önkéntes munka (javítás, hangolás) ugyanis nem minden tekintetben elég. A hangszer „legfiatalabb” alkatrészei is már több mint 90 éve teszik ünnepélyessé a szentmiséket és szolgálnak a koncertek alkalmával. Ezek elhasználódása újabb és újabb hibák forrása lehet, melyeknek javításához orgonaépítő szakemberek szükségesek. Szponzorok helyett, itt a koncerteken közreműködő művészek adják tudásuk legjavát, a felkészülés nem kis munkáját vállalva azzal a nemes szándékkal, hogy ez a szép hangú hangszer még sokáig fennmaradjon, és a jövőben is ingyenes koncerteken szolgálhassa a zeneszerető közönséget – az orgonairodalomban járatos, ám különleges „csemegékre” is kíváncsi orgonabarátokat és az orgonahangokkal még csak ismerkedni vágyókat egyaránt.
A kezdetektől (2007-től) az orgonista fiatalokon kívül számos, külföldön is rendszeresen koncertező művészünkkel találkozhatott (a koncert után személyesen is) az orgonás esték közönsége: Almásy László Attila, Bartl Erzsébet (2 alkalommal), Bednarik Anasztázia (2 alkalommal), Deák László, Elekes Zsuzsanna, Horváth Márton Levente (2 alkalommal), Káli-Kullay Rita, Kárpáti József, Kecskés Mónika, Kuzsner Péter, Pálúr János, Rostetter Szilveszter, Soltész Petra, Virágh András Gábor orgonaművészek, valamint Botos Veronika brácsaművész.
A mostani nyitó hangversenyt március 25-én Virágh András Gábor zeneszerző, a Szent István-bazilika orgonaművésze adja. A további orgonás estéken fellépnek:
április 22-én: Hock Bertalan, a budavári Mátyás-templom orgonaművésze
április 29-én: Horváth Márton Levente, zeneszerző, a kőbányai Szent László-templom orgonaművésze
május 6-án: Lendvai István Gábor, orgonista, a hangszer karbantartója, a koncertsorozat szervezője és Faragó Ákos, a Zeneakadémia egyházzene-orgona-szakos hallgatója
május 20-án: Mészáros Zsolt Máté, a Zeneakadémia orgona-szakos hallgatója
június 3-án: Harmath Dénes, a Zeneakadémia orgona-szakos hallgatója
június 10-én: Tóka Ágoston, a Zeneakadémia orgona-szakos hallgatója
A templom a Fő utca 32. szám alatt található, a Batthyány tértől a Lánchíd felé 3-4 perc sétával (= 86-os busszal 1 rövid megálló) érhető el.
Az előadók, a szervezők és a templom illetékesei minden érdeklődőt szeretettel várnak. A koncertek a vasárnap esti szentmise után, 7 órakor kezdődnek, részletes műsorukat a naptárban közzétesszük.
|